Svenskt Näringsliv – Coronapandemin fick Jonas Nilsson, vd för Nordmarkens Fasader i Värmland, att börja tänka: Hur hjälper vi till att säkra framtiden för både vårverksamhet och vårt samhälle? Svaret han kom fram till: Att integrera solceller i glasfasaderna de producerar för att kunna utvinna energi.
Men den nya satsningen var inte självklar när hotet från coronapandemin tornade upp sig.
– I mars, när vi först hörde om pandemin, målade man upp en bild om ett kommande tvärstopp i produktionen. Då började paniken smyga sig på, säger Jonas Nilsson.
Nordmarkens Fasader producerar i vanliga fall dörrar, fönster, fasader och tak i aluminium och glas. En stor del av kunderna finns i Norge, Malmö och Stockholm. Coronautbrottet fick Jonas Nilsson att genomföra en genomlysning av verksamheten. Tack vare flera stora projekt som skulle gå i mål, kunde de känna sig trygga kommande halvåret. Men i två olika områden såg han ett behov av att satsa: Sälj och produktutveckling.
– Säljavdelningen fick order om full gas. Vi behövde slå vakt om de projekt som låg längre fram i tiden.
Jonas Nilsson såg också krisen som ett bra tillfälle för Nordmarkens Fasader att bryta ny mark. Företaget har en stor kundbas i Norge, där han såg en växande trend med solceller integrerade i glasfasader. Det hjälper bland annat parkeringshus med elförsörjningen och laddningen av elbilar. Ett behov som bara kommer att växa.