NWT: Autofric bra exempel på förändring

Artikel från NWT 180620 >>

KARLSTAD-HAGFORS: Vårt projekt leder till ökad konkurrenskraft

Autofric i Hagfors är ett utmärkt exempel på hur välutbildade ungdomare kan skapa förnyelse i en verkstadsrörelse och medverka till ökad konkurrenskraft och bättre lönsamhet, menar Yvonne Nylén Hermansson och Jeanette Hartman, som leder projektet Steg för Innovation i värmländsk industri, Stivi.

Det handlar om ett EU-projekt som löper fram till 2020. IUC Värmland, Stål & Verkstad, driver projektet.

– Sju kommuner, Arvika, Säffle, Karlstad, Hagfors, Munkfors, Storfors och Kristinehamn är med och delfinansierar. Vi har haft en första dragning med kommunernas näringslivsansvariga. Alla är med på noterna. Det är ett härligt go för att få de mindre och medelstora företagen att växa och skapa jobb, menar de bägge processmakarna.

Under projekttiden kommer Stivi att nå mellan 50-60 företag i Värmland.

– Det handlar om företag upp till 250 anställda. Är företagen medlemmar i IUC Värmland blir kostnaden mindre än för företag som inte är medlemmar.

Flera konferenser

I höst blir det flera möten och konferenser där behovsfrågorna inom industrin skall upp till ytan.

Redan efter ett tiotal besök i företagen märker Yvonne och Jeanette att flera frågor sticker ut.

– Det handlar inte helt överraskande om kompetensförsörjningen samt frågor som sälj och marknad. Företagen är duktiga på att producera och förändra, men alltför ofta tillsätter de för lite tid och resurser för sälj- och marknadsarbete.

Nu kommer Stivi att anordna möten där de här frågorna stöts och blöts.

– Vi skall visa upp bra exempel hur de värmländska företagen skall jobba vidare med de här viktiga frågorna, säger Jeanette Hartman.

Lönsamma kunder – eller?

Det finns också företag som är modiga och lägger om sin kundkatalog.

– Man kan ju inte släppa i väg alla kunder på en gång, men det gäller för företagen att med jämna mellanrum undersöka hur lönsamma kunderna är.

Det gäller också att ägna sig mera åt tjänstefiering, det vill säga ta bättre betalt för den nytta produkten gör hos slutkunden, tillägger Yvonne Nylén Hermansson.

All omställning tar tid.

– Något som vi är klart medvetna om, men det finns exempel på företag som hela tiden har den frågan aktuell.

En annan högaktuell fråga är att få företagen att öka sitt exportarbete.

Av Jonny Olsson

Dela:
Tillbaka